چگونه ایده خود را پرورش دهیم؟

چگونه ایده خود را پرورش دهیم؟

سلام!

به مجله مکانیک و به طور ویژه بخش کارآفرینی و مدیریت خوش آمدید.

بخشی که شاید در نگاه اول چندان به دانشکده مرجع این مجله مرتبط نباشد ولی کمی تامل و تفکر مجاب و قانعمان میکند که ایجاد و پرورش توانایی های مدیریتی و کارآفرینی از ضروری ترین نیازهای یک مهندس توانا و در مقیاسی گسترده تر نیازی برای هر فردی است که میخواهد موفق شود.

از مقدمه و اشنایی با شما عزیزان خواننده که گذر کنیم به اولین مقاله این بخش میرسیم؛ شاید در اولین برخورد با بحث های مدیریتی و کارآفرینی کمی بازخورد منفی داشته باشیم که مدیریت و کارافرینی زمینه هایی پیچیده،نیاز به خطرپذیری بالا و احتمال موفقیت کم هستند ولی ما دقیقا این جا هستیم تا این ذهنیت غالب را نسبت به مدیریت و کار افرینی از بین ببریم؛ پس با هم و درکنار هم از پایه ای ترین مباحث شروع میکنیم و قدم به قدم به پیشروی در این زمینه سراسر لذت و جذابیت میپردازیم.

زمینه ای که قطعا با اشنایی بیشتر، دیدگاه های جدیدی را برای اینده شغلی و حتی تحصیلی پیش رویتان قرار می دهد.

همه شنیده ایم که برای کارافرینی و ایجاد شغل و جریان جدید نیاز به ایده ای ناب و در عین حال کاربردی داریم؛ و بازهم همه شنیده ایم که برای پردازش و ایجاد ایده نیاز به ذهنی خلاق داریم و متاسفانه بسیاری از ما برای فرار از استفاده از توانایی ها و پتانسیل هایمان برای تبدیل شدن به یک کارافرین موفق پشت بهانه نداشتن ذهنی خلاق پنهان شده ایم.

امروز قصد داریم تا با ارائه راهکارهایی عملی، داشتن ذهنی خلاق و چگونگی پردازش ایده هایی ناب برای تبدیل شدن به یک کارآفرین را باهم تمرین کنیم

۱-تعامل با نزدیکان

یکی از ویژگی های کارافرینان موفق، تعامل قوی و استفاده از پتانسیل اطرافیان و نزدیکانشان است؛متاسفانه بسیاری از عوام بر این باورند که برای کارافرینی شما باید کاملا مستقل و در فضای ایزوله به پرورش ایده خود بپردازید؛ نظریه ای که نیازی به تفکرزیاد برای رد شدن ندارد.

مورد اول آنکه شما هرچه بیشتر در فضای اجتماعی حضور پررنگ تری داشته باشید؛ در معرض دیدن نیازهای بیشتر و درنتیجه تفکر و جمع آوری اطلاعات برای ایده پردازی و رفع نیازها هستید.

مورد دوم آنکه شما می توانید با استفاده از توانایی ها و پتانسیل های موجود در اطرافتان و تلفیق و گسترش آن توسط توانایی های خود ایده تان را پرورش دهید و تبدیل به مدیر و کارافرینی قدرتمند شوید.

برای مصداق گفته هایمان مثالی می اوریم:

کمپانی بزرگ اپل ،شرکتی که در سال ۲۰۱۶ با پنج درصد رشد ارزش برند با ۱۷۸٫۱۱۹ میلیون دلار در صدر جدول صد برند برتر (که هرساله توسط اینتر برند منتشر می شود) ایستاد؛ شرکتی که استیو جابز با استفاده از نبوغ خود و دوستش استیو وزنیاک و تلفیق آن با توانایی های مدیریتی و ایده های جسورانه اش بنا نهاد و با سرعتی خیره کننده دستاوردهای بینظیری را به بشر تقدیم کرد.

فکر کنم برای تمرین کردن این راهکار قانع شده اید.

۲-تمرکز بر روی علایق و دغدغه هایتان

شاید تیتر این راهکار کمی برایتان عجیب باشد؛و سوالی که الان در ذهنتان مطرح است که چگونه تمرکز بر علایق و یا دغدغه هایتان می تواند موجب ایجاد ایده و کارافرینی شود؛نکته آن است که شخص همواره زمان زیادی را برای علایق و یا مواجهه با دغدغه هایش صرف میکند؛ لذا تمرکز برای استفاده بهینه از این دو زمینه میتواند نیروی محرکه ای برای ایجاد ایده باشد تا بسیار سریع به مراحل بعدی در توسعه کسب و کارتان برسید.

برای نمونه به بررسی اجمالی نحوه شکل گیری کسب و کار زاگات سروی میپردازیم،کسب و کاری که مبتنی بر ارائه راهنمای رستوران های برتر است و در بسیاری از شهرهای اروپایی و امریکا منتشر میشود.

داستان از آنجا شروع می شود که تیم و نینا زاگات در اوایل دهه ۱۹۷۰ شروع به منتشر کردن راهنمایی برای رستوران ها کردند و از دوستانشان خواستند که این رستوران ها را در زمینه های مشخص امتیاز دهی کنند؛ این کار در ابتدا برای این دو فرد جنبه علاقه و سرگرمی داشت اما در طول زمان تبدیل به کسب و کاری درآمد زا شد که به عنوان یکی از مهمترین مراجع در زمینه سطح بندی رستوران ها به کار می رود.

 

۳-به سادگی از دنیای اطرافتان عبور نکنید

کمی با هم روی این تیتر فکر کنیم؟!

دنیای اطراف هرکدام از ما قطعا شامل پدید هایی است که گاه توجه ما به برخی آز آنها  بیشتر از سایرین جلب میشود؛ در این هنگام از خوتان بپرسید که این موضوع چه جنبه خاصی دارد؟ چگونه میتوان از آن کسب درامد کرد؟ و آیا این موضوع پتانسیل نواوری و یا تلفیق با موضوعات دیگر برای گسترش ایده ای خاص و تبدیل شدن به یک کسب و کار دارد یا نه؟

پس سعی کنیم از این بعد علاوه بر گسترش تعاملمان با جهان بیرون و انجام کارهایی از جمله سفر کردن، آشنا شدن با افرادی که خط فکری مشترکی با ما دارند، پیگیری دوره های اکادمیک در زمینه های مورد علاقه و مطالعه مقالات و کتاب هایی در زمینه های تحصیلی و یا شغلیمان کمی تامل کنیم که آیا میتوان با تغییر و یا الگو برداری از این موضوع به کسب درامد پرداخت یا نه.

به عنوان نمونه به این مثال جذاب توجه کنید:در سال ۱۹۸۶ لئپولدو فرناندز پوژالز پس از سفری که به ایالات متحده داشت تحت تاثیر صنعت فست فود قرار گرفت و با برگشتن به اسپانیا کسب و کار خود با نام تله پیتزا را با یک الگوبردای جالب از جریان تازه شکل گرفته فست فود در امریکا پایه گذاری کرد.

کسب و کاری که امروزه سالانه بیش از ۲۶۰ میلیون دلار فروش و بیش  ۱۳۰۰۰ کارمند در هشت کشور جهان دارد.

 

۴-نسبت به تفکراتتان بی توجه نباشید

بسیاری از ما نسبت به رویا ها و ایده هایشان بی توجه هستیم. ولی ولی میخواهیم بگوییم که جسارت به چالش کشیدن رویاها و توانایی هایتان را بیاموزید!

هیچوقت به سادگی از هر جرقه ای در ذهنتان عبور نکنید و با جمع اوری اطلاعات و تفکر و گسترش ایده هایتان آن ها را به مرحله تبدیل به یک کسب و کار موفق برسانید.

شاید سالها پیش ایده تصفیه فاضلاب و تبدیل آن به آب اشامیدنی ایده ای بسیار عجیب و غیر عملی به نظر میرسید ولی امروزه شاهد عملی شدن این ایده و رسیدن آن به مرحله صنعتی هستیم.

 

۵-به روز باشید

از دیگر راهکارهای عملی برای تقویت قدرت ایده پردازی به روز بودن است؛ قطعا برای همه ما واضح است که بررسی تکنولوژی ها و دستاورد های جدید در حوزه های مختلف می تواند موتور محرکه ای برای هر ذهنی برای ایده پردازی و کسب درامد باشد.

هیچگاه از مطالعه مقالات و کتاب ها،جست و جو در فضای وب،شرکت در دوره ها و سمینارهای دانشگاهی و فرا دانشگاهی دست نکشید.

مطمئن باشید که با تعامل بیشتر، ذهنمان به طور خودکار دارای وسعت تصور و تخیل بیشتری میشود و همین رویاها و تصورات پایه گذار بسیاری از کسب و کارهای بزرگ و حیرت آور هستند.

پس از تغییر،شکستن چهارچوب ها، تعامل و تخیل نترسید و تلاش کنید تا با به چالش کشیدن ذهنتان، تخیلات و رویا های خود را به ایده و ایده ها را به کسب و کار هایی درآمد زا تبدیل کنید.

 

 
3.3 (66.67%) 12votes