چگونه کسب و کارمان را نقاشی کنیم؟(قسمت سوم)

 

چگونه کسب و کارمان را نقاشی کنیم؟(قسمت سوم)

تا بحال به این فکر کرده اید که مشتریانتان باید برای چه به شما پول بدهند، مزیت محصول شما نسبت به رقیبانتان در چیست و کسب و کارهای بزرگ بر مبنای چه محصولاتی شکل گرفته اند؟!

اگر پاسخ به این سوال ها برایتان مهم است پس امروز با ما همراه باشید با ادامه تشریح بوم مدل کسب و کار:

۲-ارزش های پیشنهادی:

ارزش پیشنهادی ترکیبی متمایز از عناصری است که نیازهای بخشی از مشتریان را براورده کرده و از این طریق خلق ارزش میکند؛در واقع ارزش پیشنهادیست که به کسب و کار شما اعتبار میبخشد و آن را در بازار رقیبان سرپا نگه میدارد.

در ادامه مقاله به بررسی فهرستی از مهم ترین ارزش های پیشنهادی برای مشتریان میپردازیم:

  • تازگی:

برخی از ارزش های پیشنهادی مجموعه ای کاملا جدید و نو را در اختیار مشتریان قرار میدهد که از نیازهایی نشات میگیرند که قبلا به علت عدم وجود پیشنهاد مشابه درک نشده بودند.

این نوع ارزش ها اغلب در زمینه فناوری نمود دارند اما همیشه اینگونه نیست؛ برای مثال صندوق های سرمایه گذاری ای که بر مبانی اخلاقی-اجتماعی تکیه دارند نمونه ای ازین ارزش هاست که ارتباطی با فناوری های جدید نیز ندارند.

  • عملکرد:

یکی از ارزش آفرینی های سنتی و مرسوم در دنیای کسب و کارها بهبود عملکرد است؛ در دنیای تجارت واضح است که بهبود عملکرد یا خدمت ارائه شده به مشتریان با اقبال روبه رو میشود. از مثال های این نوع ارزش آفرینی مرسوم میتوان به بهبود دائمی لوازم کامپیوتری در این حوزه اشاره داشت.

  • سفارشی سازی:

سازگار نمودن محصولات با نیازها و علایق طیفی خاص از مشتریان و یا حتی شخصی سازی برای فرد فرد مشتریان نیز از ارزش افرینی های متداول در حوزه کسب و کارهای امروزی است.این رویکرد از آن جهت برای کسب و کارها درامد زاست که از صرفه اقتصادی ناشی از مقیاس بهره میبرد. (چرا؟!)

  • انجام کامل کار:

از دیگر راه های خلق ارزش میتواند از طریق انجام کامل کار برای مشتریان صورت گیرد.یکی از بهترین مثال ها در این زمینه شرکت رولزرویس است که با تولید موتورهای هواپیما و ارائه خدمات در این باره برای مشتریانش که خطوط هواپیمایی هستند به خلق ثروت می انجامد.

  • طراحی:

طراحی یک محصول نیز از دیگر انواع ارزش آفرینی و خلق ثروت است.یک محصول ممکن است به خاطر طراحی برجسته به شدت مورد توجه قرار گیرد و باعث اوج گیری یک کسب و کار شود. این نوع خلق ارزش در حوزه الکترونیک و آی تی بسیار مورد توجه است.

 

 

  • برند:

مشتریان ممکن است ارزش را در برند یا اعتبار یک خدمت ببیند. این نوع ارزش آفرینی در کسب و کارهای بزرگ و قدیمی مطرح است؛ من جمله رولکس، بنتلی و ….

  • قیمت:

یک راه متداول برای ارزش افرینی و جذب بازار هدف بزرگتر ارائه خدمات و محصولات با قیمتی کمتر است؛آن چه در این نوع ارزش آفرینی اهمیت میابد ایجاد ملزومات لازم در بخش های دیگر مدل کسب و کارمان دارد؛ برای مثال کسب و کارهایی از جمله ساوت وست،ایزی جت و رایان ایر مدل های کسب و کاری مبنی بر ارائه خدمات ارزان قیمت در حوزه مسافرت های هوایی طراحی کرده اند. در مقالات بخش طراحی مدل کسب و کار مفصلا به این نوع ارزش آفرینی میپردازیم.

  • کاهش ریسک:

مشتریان برای کاهش ریسکی که در هنگام خرید محصولات متحمل میشوند ارزش قائل هستند برای مثال ضمانت یکساله برای یک خودروی دست دوم ریسک خرابی ها و تعمیرات پس از خرید را کاهش میدهد. یا خرید خدمات فناوری اطلاعات برای خارج از سازمان ریسکهایی دارد که ضمانت برای خریدار قطعا از آنها میکاهد.

  • قابلیت دسترسی:

راه دیگر برای ارزش آفرینی ایجاد دسترسی به محصولات و خدماتی برای مشتریانی است که پیش از این به آن محصولات و خدمات دسترسی نداشته اند؛ این کار را میتوان با نوآوری در مدل کسب و کار، فناوری های جدید و یا ترکیبی از هر دو انجام داد.

یکی از شرکت های پیشرو در این زمینه شرکت نت جتز است که با نوآوری در مدل کسب و کار خود امکان دسترسی به جت های خصوصی را برای افراد و شرکت ها مقرون به صرفه ساخته است و از این راه به خلق ثروت میپردازد.

در مقالات بخش اقتصادهای مشارکت پذیر این موضوع مفصلا مورد بحث و تحلیل قرار خواهد گرفت.

  • راحتی/قابلیت استفاده:

ایجاد راحتی در استفاده از یک محصول یا خدمت نیز از دیگر های راه های ارزش آفرینی و خلق ثروت است؛ برای مثال شرکت اپل با ارائه آی پاد و آی تیونز راحتی بی سابقه ای را برای کاربران در حوزه دیجیتالی دانلود و گوش دادن به موسیقی ایجاد کرد.

ایده ای که منجر شد اپل حاکم بی رقیب بازار موسیقی دیجیتالی گردد.

فکر میکنم تا حدود خوبی با این بخش که بنیان کسب و کار ما را تشکیل می دهد آشنا شده ایم برای جمع بندی شاید نوشتن چند ایده و دسته بندی آن ها مطابق مطالب ذکر شده راه بدی نباشد!…

بوم مدل کسب و کار یکی از غول های “سیلیکون ولی” هم می تواند وعده ی پایانی جذابی برای این بحث باشد:

ادامه دارد….

 

 

منابع:

Business Model Generation By Alexander Osterwalder and Yves Pigneur

https://www.entrepreneur.com/article/243753

https://hbr.org/2015/01/what-is-a-business-model