ماشین کاری

ماشین کاری

ماشین کاری از جمله مهم ترین عملیاتی است که در حوزه ی شاهت قطعات مطرح است.امروزه بخش زیادی از این نوع عملیات بر عهده ی ماشین آلات CNC یا به اصطلاح ماشین های کنترل عددی کامپیوتری است. دقت شود که منظور از CNC فقط عملیات فرز کاری یا تراش کاری نیست بلکه منظور این است که هر نوع عملیاتی بوسیله ی کد نویسی مخصوص هر قطعه انجام شود و دستگاه، انواع عملیات را بر اساس برنامه ی کدنویسی شده به طور اتوماتیک انجام دهد.

در ماشین آلات CNC کنترل حرکت ابزار و سایر عملکرد های دستگاه بوسیله کد نویسی صورت می گیرد. زبان های برنامه نویسی مختلفی برای CNC ها وحود دارد و معروف ترین آنها G-Code است. G-Code یک قطعه می تواند بصورت دستی یا توسط نرم افزار های مهندسی CAD-CAM مانند Solidworks استخراج گردد.

ماشین های CNC بر اساس درجات آزادی محور هایشان دسته بندی می شوند. مرسوم ترین آنها CNC 3 محوره است که بیشتر از دیگر ماشین آلات  در دسترس است و البته ارزانتر

CNC سه محوره در جهت ۳ محور x,y,z توانایی جابجایی و حرکت دارد.  CNC 4 یا ۵ محوره علاوه بر حرکت در راستای محور های مختصات، توانایی چرخش حول یک یا چند محور را نیز دارا هستند.

آنچه در ویدئو مشاهده می کنید شامل عملیات تراش کاری، فرز کاری، سوراخ کاری و پلیسه گیری است.